Le jeu de téléréalité comme fabrique du consentement aux principes du travail néolibéral
Sophie Jehel
Sophie Jehel
We analyze in this article the way gaming, working and labouring are woven together in two reality shows, Koh Lanta (Survivor, TF1), a game about survival, and Top Chef (M6), a talent contest. They are popular entertainments where entrants are engaged in experimentation and competition. We explain, based on content analysis, how gaming, working and labouring are interconnected and portrayed in a “mise en abyme” and how this portrayal allows to turn labouring according to the neoliberal ideology into a show.
Sophie Jehel. Le jeu de téléréalité comme fabrique du consentement aux principes du travail néolibéral. Travailler , 2018. ⟨hal-02539231⟩ - lien externe
Jehel, S. (2018). Le jeu de téléréalité comme fabrique du consentement aux principes du travail néolibéral. In Travailler. https://univ-paris8.hal.science/hal-02539231v1
Jehel, Sophie. “Le Jeu De Téléréalité Comme Fabrique Du Consentement Aux Principes Du Travail Néolibéral.” Travailler, Jan. 2018, https://univ-paris8.hal.science/hal-02539231v1.
Jehel, Sophie. 2018. “Le Jeu De Téléréalité Comme Fabrique Du Consentement Aux Principes Du Travail Néolibéral.” Travailler. https://univ-paris8.hal.science/hal-02539231v1.
Jehel, S. (2018) “Le jeu de téléréalité comme fabrique du consentement aux principes du travail néolibéral,” Travailler. Available at: https://univ-paris8.hal.science/hal-02539231v1.
JEHEL, Sophie, 2018. Le jeu de téléréalité comme fabrique du consentement aux principes du travail néolibéral [en ligne]. January 2018. Disponible à l'adresse : https://univ-paris8.hal.science/hal-02539231v1