We analyze in this article the way gaming, working and labouring are woven together in two reality shows, Koh Lanta (Survivor, TF1), a game about survival, and Top Chef (M6), a talent contest. They are popular entertainments where entrants are engaged in experimentation and competition. We explain, based on content analysis, how gaming, working and labouring are interconnected and portrayed in a “mise en abyme” and how this portrayal allows to turn labouring according to the neoliberal ideology into a show.
Sophie Jehel. Le jeu de téléréalité comme fabrique du consentement aux principes du travail néolibéral. Travailler , 2018. ⟨hal-02539231⟩ - lien externe
Citations
Jehel, S. (2018). Le jeu de téléréalité comme fabrique du consentement aux principes du travail néolibéral. In Travailler. https://univ-paris8.hal.science/hal-02539231v1
Jehel, Sophie. “Le Jeu De Téléréalité Comme Fabrique Du Consentement Aux Principes Du Travail Néolibéral.” Travailler, Jan. 2018, https://univ-paris8.hal.science/hal-02539231v1.
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Jehel, S. (2018) “Le jeu de téléréalité comme fabrique du consentement aux principes du travail néolibéral,” Travailler. Available at: https://univ-paris8.hal.science/hal-02539231v1.
JEHEL, Sophie, 2018. Le jeu de téléréalité comme fabrique du consentement aux principes du travail néolibéral [en ligne]. January 2018. Disponible à l'adresse : https://univ-paris8.hal.science/hal-02539231v1